Monday, December 6, 2010

Tutorial : How to connect Flash with Database using actionscript 2.0 (pt 3)

1- Ok, on the previous tutorial, anda sudah berjaya menghasilkan PHP files, dan berjaya set kan site bagi PHP files tersebut... Kenapa PHP sangat penting?? sedangkan tajuk tutorial aku berbunyi "how to connect Flash with Database"?? Kenapa banyak aku terangkan pasal PHP pula?? Sebenarnya, action script, tidak boleh berkomunikasi dengan database... dengan erti kata lain, action script memerlukan penterjemah untuk mereka berkomunikasi dengan database... Dalam hal ini, aku menggunakan PHP script... Jika anda mahir didalam ASP, anda juga boleh menggunakan ASP script untuk menjadi penterjemah bagi flash... Hehehehe

2- Ok, enough of the intro part... Sekarang ni, aku akan ajar macam mana nak create simple database menggunakan xampp yang telah anda install sebelom ni...


3- Buka mana-mana browser yang anda suka... Aku suggest supaya anda gunakan firefox (mozilla)... dan taip http://localhost/phpmyadmin/ didalam ruangan link diatas.

4- Namakan database anda... Bagi tutorial ini, aku namakan database aku sebagai 'flashdb'. Klik button create.
5- Harus diingat... Didalam satu database, boleh ada banyak table... Untuk kali ini, kita akan membuat satu table terlebih dahulu.. Namakan table anda dan bilangan field bagi table anda... Bagi tutorial ini, aku akan memberikan nama table aku sebagai 'datadata' dan bilangan field = '4'... Klik button go apabila selesai...


6- Isikan ruang table tersebut seperti rajah dibawah... Bagi nodata, pilih type = 'INT' , index ='PRIMARY' dan checkkan button checklist bagi A.I (beerti auto increament)... Bagi data1, data2 dan data3, anda boleh letakkan apa jua jenis data yang anda mahukan.... Dah selesai, jangan lupa tekan save button...
lepas tekan button save


7- Yebedabeduu... Anda telah berjaya membuat database anda sendiri... Give urself a big clap...Oh... before that... try amalkan, beri nama bagi user database dan password nya... Kalau tak buat pon tidak apa... Ini untuk security... So, based on gambar dibawah, aku akan ajar macam mana nak set kan nama user databse dan passwordnya....

1. klik tulisan phpMyAdmin

2. klik database button 3. klik button menyerupai kunci

4. klik 'Add a new User'

5. Masukkan data-data didalam ruangan kosong diatas.

7- Ok, grab ur 'canyon' again... Lets rest ur brain for a while... I will continue my tutorial later... Untuk tutorial seterusnya, aku akan menyentuh programming didalam flash menggunakan actionscript 2.0... See ya again guyss

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...